4-Takt tips
4-Takt motoren hebben 1 zuiger welke op en neer gaat, brandstof samenperst, ontvlamt en vervolgens de reststoffen uitstoot. Het verschil met een 2-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrandt wordt. Een 4-takt motor heeft twee extra cilinderslagen ten opzichte van een 2-takt motor. In een 4-takt motor bestaat de verbranding uit vier zuigerslagen. De inlaatslag, de compressieslag, de verbrandingsslag en de uitlaatslag. Als eerste gaat de zuiger omlaag en wordt er vers brandstofmengsel de cilinder ingezogen (inlaatslag). Hierna gaat de zuiger omhoog en wordt dit mengsel samengeperst (compressieslag). Dit mengsel wordt vervolgens tot ontploffing gebracht door een vonk van de bougie (verbrandingsslag), wat ervoor zorgt dat de zuiger met grote snelheid naar beneden klapt. Hierna komt de zuiger weer omhoog en drukt deze de uitlaatgassen de uitlaat uit (uitlaatslag). In tegenstelling tot 2-takt worden eerst de uitlaatgassen uitgestoten en wordt er pas bij de volgende slag een nieuw brandstofmengsel de cilinder ingezogen.
Op deze manier wordt de brandstof op een efficiëntere en schonere manier verbrand. Er gaat geen onverbrande benzine mee de uitlaat uit, en het brandstofmengsel wat tot ontploffing gebracht wordt zal weinig tot geen uitlaatgassen meer bevatten.