2-Takt tips

2-Takt motoren hebben 1 zuiger welke op en neer gaat, brandstof samenperst, ontvlamt en vervolgens de reststoffen uitstoot. Het verschil met een 4-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrand wordt. In een 2-takt motor bestaat de verbranding uit twee zuigerslagen. De inlaatslag en de arbeidsslag. Bij de inlaatslag gaat de zuiger omlaag en wordt er vers brandstofmengsel de cilinder ingezogen. Hierna gaat de zuiger omhoog en wordt dit mengsel samengeperst. Dit mengsel wordt vervolgens tot ontploffing gebracht door een vonk van de bougie, wat ervoor zorgt dat de zuiger met grote snelheid naar beneden klapt en er nieuw brandstofmengsel de cilinder in wordt gezogen en gelijktijdig de uitlaatgassen uitgestoten worden. Bij deze manier van verbranden gaat er onverbrande brandstof mee de uitlaat uit, iets wat een 2-takt motor minder milieuvriendelijk maakt dan een 4-takt motor.

Welke brandstof is geschikt?

Een gedeelte van de tuinmachines zoals: motorkettingzagen, motorbosmaaiers, motorbladblazers en - zuigers, motorheggenscharen, motordoorslijpers, enz. maken veelal nog gebruik van het 2-takt principe. Bij dit principe is er géén apart oliecarter aanwezig en moet je ervoor zorgen dat de draaiende delen worden gesmeerd door de brandstof. Brandstof zoals euro-95 is van zichzelf zeer schraal, en heeft géén smerende werking. Om de draaiende delen te kunnen smeren dien je dan ook een hoogwaardige 2-takt olie hieraan toe te voegen. In de volksmond noemt men deze brandstof voor de 2-takt motoren ook wel “mengsmering”, afgeleid van het mengen van de tweetaktolie met Euro-95.

Voor deze motoren is het dus mogelijk dat je de juiste brandstof zelf maakt. Je mengt dan de voorgeschreven 2-takt olie met EURO-95 benzine, in de verhouding die de fabrikant voorschrijft. Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter EURO-95. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof, deze altijd even goed.

Naast de traditionele mengsmering kun je voor deze motoren een alkylaat 2-takt brandstof gebruiken. In normale EURO-95 zitten namelijk giftige stoffen die bij de verbanding vrij komen. Het is daarom belangrijk blootstelling hieraan zoveel mogelijk te voorkomen. Alkylaatbenzine is 99% schoner dan gewone benzine. Het bevat vrijwel geen schadelijke stoffen zoals zwavel, benzeen of aromaten. Dit is niet alleen beter voor jou en jouw omgeving, maar ook voor jouw tuinmachine. Het houdt de motor schoner en zorgt dat deze altijd start. Je kunt alkylaatbenzine gerust in de tank laten zitten wanneer je jouw tuinmachine voor de winter opbergt. Alkylaatbenzine behoudt haar kwaliteit waardoor je het hele jaar door probleemloos aan de slag kunt.

Je koopt deze brandstof kant-en-klaar in een vijf liter jerrycan aan de benzinepomp of bij een gespecialiseerde tuinvakzaak.

Advies van Makita

 

Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen 2 verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor uw gezondheid zijn. Bovendien blijft de motor ook schoner, dit zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van je machine. Aspen 2 kan jarenlang worden bewaard zonder dat de kwaliteit vermindert!

  • Kant en klare mengsmering voor alle tweetakt machines
  • Je machine start altijd
  • Aspen blijft jarenlang houdbaar
  • Minder onderhoud & een langere levensduur van jouw machine
  • Je gezondheid en het milieu worden optimaal beschermd

Aspen 2 is te gebruiken voor alle tweetaktmotoren die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven.